Методичні рекомендації



ПОЛОЖЕННЯ

про міський огляд-конкурс кабінетів предметів художньо-естетичного циклу

загальноосвітніх навчальних закладів   одаток 1 до наказу міськуо від 06.03.2017 № 128)
                            


Формування міжкультурної комунікативної компетентності (МКК) при вивченні навчальних предметів у закладах загальної середньої освіти

Навчальний предмет: Образотворче мистецтво

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів для 5-9 кл. Програма затверджена Наказом Міністерства освіти і науки України

від 07.06.2017 № 804

Підготувала

учитель образотворчого мистецтва

Мелітопольського навчально-виховного комплексу  №16

Вишневська Вікторія Аркадіївна


Теми програми 7-ог класу де включено навчальний матеріал «інтеркультурного» спрямування


Розділ, тема
Зміст навчального матеріалу
На яких прикладах інтеркультурного спрямування  формуються знання, вміння, навички в учнів
Тема 1.
Архітектура та її види.
Дати поняття про архітектуру як вид мистецтва; ознайомити учнів з її видами, основними засобами виразності, з класифікацією архітектурних об’єктів за призначенням; сприяти усвідомленню єдності архітектурної тріади: міцність – корисність – краса; розвивати естетичне сприйняття навколишнього світу; виховувати любов до прекрасного на прикладах зразків світового мистецтва та рідного краю.
Демонстрація відеоряду «Споруди різних країн і епох».

Культурне збагачення.

Повага до культурного надбання інших народів.
Інтер’єр у житті людини
Особливості інтер’єрів в творах художників різних епох. Сучасні стилі інтер’єру.
Фотоілюстрації різноманітних інтер’єрів.
Термін  «інтер’єр» французького походження. Ціннісне ставлення до представників, традицій і звичаїв інших культур
Екстер’єр – обличчя будинку.
Ознайомити учнів з конструктивними та декоративними елементами будівель.
Фотоілюстрації різноманітних екстер’єрів.
Термін  «екстер’єр» французького походження.
На прикладах репродукцій картин великих митців.
Культурне збагачення.
Вулиці, що творять образ міста
Виховувати любов до прекрасного на прикладах творів мистецтва. Перспектива в творчості художників.
На прикладі робіт митців Мелітополя, країни, світу.
Гордість за митців міста, країни. Повага до культурного надбання інших народів.
Архітектурні пам’ятки України.
Виховувати інтерес до вивчення культури України. Ознайомити учнів із архітектурною спадщиною України. Архітектура – кам’яний літопис. Віддзеркалення національної самобутності народу в архітектурі
На прикладі робіт митців Мелітополя, країни, світу.
Гордість за митців міста, країни. Повага до культурного надбання інших народів.
Особливості ландшафтної архітектури
Ознайомити учнів із ландшафтною архітектурою, сформувати уявлення учнів про різні стилі ландшафтної архітектури. Виховувати в учнів почуття прекрасного, естетичне сприйняття навколишнього світу; розуміння та дбайливе ставлення до пам`яток архітектури
Поглибити знання учнів в області ландшафтної архітектури..
Гордість за митців міста, країни. Повага до культурного надбання інших народів.
Світові шедеври архітектури. Підсумковий урок
Контроль. систематизація та оцінювання навчальних досягнень учнів. Виховувати інтерес до спілкування з творами образотворчого мистецтва.


Демонстрація відеоряду «Споруди різних країн і епох».
Культурне збагачення.
Повага до культурного надбання інших народів
Тема 2.
Декоративно-прикладне мистецтво
Розширити знання про декоративне мистецтво, учити розпізнавати та аналізувати види декоративного мистецтва. Розвивати художній смак, інтерес до народних ремесел. Виховувати почуття національної свідомості, гордості за спадщину рідного краю, інтерес до пізнання українського народного мистецтва.
На прикладі робі ДУМ (декоративно-ужиткового мистецтва) Мелітополя, країни, світу.
Гордість за митців міста, країни. Ціннісне ставлення до представників, традицій і звичаїв свого народу та інших культур.
Вишивка — невмирущий оберіг.
 Ознайомити з історією вишивки, її основним призначенням та роллю в житті людини; розвивати вміння до створення художніх образів у творчих роботах на основі традиційних народних символів, створювати ескізи вишивки;
На прикладі робіт ДУМ Мелітополя, країни, світу.
Гордість за митців міста, країни. Ціннісне ставлення до представників, традицій і звичаїв свого народу та інших культур.
Лялька-мотанка — берегиня роду.
Ознайомити із символікою та береговою функцією ляльки- мотанки. Розвивати цікавість до українського народного мистецтва. Виховувати естетичний смак, любов до рідної культури
На прикладі робіт ДУМ Мелітополя, країни, світу.
Гордість за митців міста, країни. Ціннісне ставлення до представників, традицій і звичаїв свого народу та інших культур.
Народна іграшка — пам’ять нації.
Ознайомити учнів з технологією виготовлення народної іграшки та матеріалами, з яких вона може бути виготовлятися: дерево, глина, солома, нитки, тісто.  Виховувати любов та повагу до краси, створеної руками майстра умільця в повсякденному, буденному житті.
На прикладі робіт ДУМ Мелітополя, країни, світу.
Гордість за митців міста, країни. Ціннісне ставлення до представників, традицій і звичаїв свого народу та інших культур.





МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ВИКЛАДАННЯ

ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА В 7-МУ КЛАСІ

    Сучасна художньо-естетична освіта ґрунтується на засадах особистісно-орієнтованого і компетентного підходів, визначених основними нормативними документами освітньої галузі – державним стандартом, навчальними програмами

     Навчальною програмою передбачається розкриття доступних розумінню учнів основних художньо-культурних цінностей, взаємозв’язків народного й класичного мистецтва з життям. При цьому учні вчаться бачити й цінувати світ мистецтва «поруч» на предметах досягнень майстрів рідного краю; вчаться розуміти, що мистецтво свого регіону й країни загалом – шлях до пізнання мистецтва будь-яких епох і народів; починають усвідомлювати значення формування художньої культури як невід’ємної частини духовної культури.    

У наслідок засвоєння навчальної інформації у учнів формуються:

ü особистісне ставлення до мистецтва, що ґрунтується на освоєнні мистецьких здобутків України і світу;

ü розвиток художньо-образного мислення на основі спостереження і фантазії, власної творчої діяльності семикласників;

ü подальше оволодіння образною мовою різних видів образотворчого мистецтва;

ü розвиток навичок сприйняття творів мистецтва;

ü формування емоційно-ціннісних критеріїв життя.

     Результатом роботи має стати формування почуття національної гідності, культури міжнаціонального спілкування, уміння бачити пам’ятки історії і культури у зв’язку з історією, побутом і життям народу; формування особливих якостей мислення, творчої уяви, культурно-історичної пам’яті в процесі комплексного освоєння мистецтва.

    У 7-му класі на уроках образотворчого мистецтва відбувається подальше закріпленні і поглиблення знань з архітектури, декоративно-прикладного мистецтва, дизайну. Тематика року − «Образотворче мистецтво: діалог традицій і новаторства» яка поділяється на наступні теми «Образотворче мистецтво в нашому житті» та «Дизайн». Навчальний матеріал 7-го класу базується на сприйманні, вивченні і передаванні в зображеннях на площині та в об’ємі предметного світу. Композиційна діяльність передбачає розширення і закріплення знань учнів про композиційні правила, прийоми та засоби створення художнього образу в реалістичній та декоративних манерах. У 7-му класі курс образотворчого мистецтва починається із продовженням знайомства з архітектурою, як просторовим видом образотворчого мистецтва.

    Ознайомлюючи школярів з світовими і Українськими архітектурними шедеврами, вчитель акцентує увагу, як у творах архітектури втілилися провідні ідеї минулого і сучасності, колективний геній народів, їх слава, історія, пояснює чому архітектуру називають «кам’яним літописом». Подальше знайомство з «Декоративно-прикладним мистецтвом» у 7-му класі передбачає опанування прийомів стилізації, мови символів у різних видах декоративного мистецтва. Учні ознайомлюються історичними витоками розвитку декоративно-прикладного мистецтва та його представниками, опановують техніки розпису, витинання, писанкарства тощо.

    Основні навчальні завдання: - розуміння значення оберегової символіки в народному мистецтві;

 - освоєння прийомів декоративної розробки і збагачення форми (деталями, фактурою, текстурою…);

- трансформування рослинних, зооморфних та антропоморфних об’єктів у декоративні образи;

 - розвиток умінь декорування візерунком різних форм та поверхонь.

 Щоб навчальний матеріал з декоративно-прикладного мистецтва назавжди викарбувався в пам’яті школярів, бажано здійснити екскурсію до музеїв декоративно- прикладного мистецтва, організувати зустріч з народними умільцями.

    Ознайомлюючи школярів з світовими і Українськими архітектурними шедеврами, вчитель акцентує увагу, як у творах архітектури втілилися провідні ідеї минулого і сучасності, колективний геній народів, їх слава, історія, пояснює чому архітектуру називають «кам’яним літописом». Подальше знайомство з «Декоративно-прикладним мистецтвом» у 7-му класі передбачає опанування прийомів стилізації, мови символів у різних видах декоративного мистецтва. Учні ознайомлюються історичними витоками розвитку декоративно-прикладного мистецтва та його представниками, опановують техники розпису, витинання, писанкарства тощо.


Розробка методичних рекомендацій щодо використання навчально-виховного матеріалу, який формує навички міжкультурної комунікації учнів, приведення до єдиного стандарту.

Підготувала

учитель образотворчого мистецтва

Мелітопольської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №23

Кацило Наталя Вікторівна


В умовах розвитку сучасного суспільства, де нерідко трапляються непорозуміння чи й навіть конфлікти на підґрунті культурних непорозумінь, все більшого значення приділяють встановленню та підтриманні діалогу культур, а саме цілісності та взаємозв’язкам, відкритості й прозорості, толерантності у сприйнятті інших культур та народів. На сьогоднішній день вже існує стала сформована картина культурного життя людства, яка складалася у результаті функціонування та взаємодії культур як соціальних явищ, у процесі соціального відбору, збереження своєї унікальності, цілісності, з однієї сторони, а з іншої – як результат саморозвитку культури, так і в ході міжкультурного діалогу, запозичень, взаємопроникнення та взаємозбагачення. Все це породило різноманіття культур, що саме по собі є важливим чинником життя сучасної людини.

Гуманістичним посередником між різними культурами завжди було мистецтво. В його творах смисли не просто народжуються, а й прагнуть бути зрозумілими людьми не тільки «однієї мови», а й інших, альтернативних культур. У зіставленні і порівнянні «свого» та «іншого» постають справжня єдність культурного розмаїття, братерство людей, здатне примножувати національні духовні цінності та розуміти й цінувати духовний світ інших країн і народів.

На сьогоднішній день ми живемо в світі, де не існує жодної країни населеної людьми тільки однієї національності. Досягнення кожного народу, кожної нації не тільки збагачують один-одного, а й допомагають краще зрозуміти і досягти більш високого рівня розвитку, робити нові відкриття та більш якісний навколишній світ, жити в мирі та злагоді. 

Значний соціально-педагогічний потенціал образотворчого мистецтва дозволяє реалізовувати корекційно-виховні завдання особистісного розвитку учнів, плідно розвивати пізнавальну та емоційно-чуттєву сфери, збагачувати, поглиблювати й систематизувати знання, формувати художні здібності, естетичні потреби та інтереси. Впливаючи на внутрішній світ школяра, мистецтво залучає його до людських емоцій, виховує здатність орієнтуватися в навколишньому житті, пробуджує сприйнятливість до прекрасного, стимулює розвиток образного мислення, асоціативної пам'яті, елементів творчої уяви. Стаючи зв'язкою для ідей та почуттів, воно олюднює інші сфери пізнання, збагачує духовне життя.

На уроках образотворчого мистецтва в 5,6 класі під час вивчення тем вчителі можуть знайомити учнів з культурними досягненнями інших народів світу, України і рідного міста. Адже в Мелітополі проживають люди більш як 100 національностей.  Тож виховна мета любого предмету, в тому числі і образотворчого мистецтва – це усвідомлення важливості порозуміння між представниками різних культур; позитивне ставлення до міжкультурних відмінностей, повага до іншого, формування духу солідарності та взаємної відповідальності.

Розділу уроку "Сприймання" на уроках образотворчого мистецтвав 5-7 класах".


Основною характеристикою розділу "Сприймання" уроків образотворчого мистецтва є те, що вчитель розвиває естетичне чуття школярів, а вони, в свою чергу, вчаться сприймати дійсність, представлену у мистецьких творах.


Теми програми 5-ог класу де включено навчальний матеріал «інтеркультурного» спрямування


Розділ, тема
Зміст навчального матеріалу
На яких прикладах інтеркультурного спрямування  формуються знання, вміння, навички в учнів
Вступ. ЩО ТАКЕ МИСТЕЦТВО
Види образотворчого мистецтва. Художній образ.
Сприйняття мистецтва.
Ознайомлення з видами візуальних (образотворчих) ми­стецтв, головними засобами виразності в них; надання пропедевтичних знань про художній образ.
Використовуючи ілюстрації художників різних національностей, що живуть в нашому місті, зосередити увагу на унікальності художнього образу створеного різними митцями.
ГРАФІКА
Види графіки. Графічні техніки Монотипія.
Актуалізація знань про графіку як вид образотворчого мистецтва.
Види графіки. Графічні техніки виконання робіт. Техніка монотипії, виконання роботи у цій техніці.
На прикладі робі графіків Мелітополя, країни, світу.
Гордість за митців міста, країни. Повага до культурного надбання інших народів.
ГРАФІКА
Лінія. Силует. Прийоми компо­зиції

Роль лінії та силуету в графіці Ознайомлення з основними прийомами композиції (ритм; симетрія, асиметрія; статика, динаміка; рівновага частин композиції, виділення сюжетно-композиційного центра)
Зародження у Франції.
Ціннісне ставлення до представників, традицій і звичаїв інших культур
ГРАФІКА
Світлотінь.
 Практична робота. Світлотіньове моделювання форми.

Передавання об'ємної форми предметів на площині засо­бами графіки. Поняття «світлотіньове моделювання форми»
(Гризайль)
На прикладах репродукцій картин великих митців.
Культурне збагачення.
ГРАФІКА
Книжкова графіка.
Творча робота.   Створення книжки-розгортки

Історичні витоки створення книг. Складові книги, голов­ні засоби виразності в них. Робота художників над ство­ренням книги.
Поглибити знання учнів в області художньо-прикладної графіки: історії розвитку писемності.
Ціннісне ставлення до представників, традицій і звичаїв свого народу та інших культур
ГРАФІКА
Художній шрифт. Буквиця. Монограма.

Поняття «художній шрифт», «буквиця». Види шрифтів, функції шрифтів. Роль шрифтів у створенні книги
Поглибити знання учнів в області художньо-прикладної графіки: історії виникнення шрифту та з його видів, азбуки.
Ціннісне ставлення до представників, традицій і звичаїв інших культур
ГРАФІКА
Ілюстрація.

Ілюстрація. Головні засоби виразності в ілюстраціях. Ро­бота художників-ілюстраторів
На прикладі робі графіків Мелітополя, країни, світу.
Гордість за митців міста, країни. Повага до культурного надбання інших народів.
ЖИВОПИС.
Види живопису. 
Ознайомлення учнів з видами живопису, їх відмінностя­ми, творами видатних живописців
На прикладі робі живописців Мелітополя, країни, світу.
Гордість за митців міста, країни. Повага до культурного надбання інших народів.
ЖИВОПИС.
Колорит.

Поняття «колорит». Вплив кольору на людину. Актуалі­зація знань з кольорознавства
На прикладі робі живописців Мелітополя, країни, світу.
Гордість за митців міста, країни. Повага до культурного надбання інших народів.
ЖИВОПИС.
Світло та колір. Творча робота.  Зображення пейзажу з
різним освітленням

Вплив світла на сприйняття кольору оком людини. Змі­на кольору за денного чи штучного освітлення. Поняття «пленер»
На прикладі робі імпресіоністів.
Ціннісне ставлення до представників інших культур
СКУЛЬПТУРА.
Види скульптури

Актуалізація знань щодо такого виду мистецтва, як скульптура. Види скульптури
На прикладі робі живописців Мелітополя, України, світу.
Гордість за митців міста, країни. Повага до культурного надбання інших народів.
ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВЕ МИСТЕЦТВО ТА ЙОГО ВИДИ.
Засоби виразності  ДУМ
Актуалізація знань про декоративно-прикладне (декоративно-ужиткове) мистецтво та його види. Основні засоби виразності кожного виду декоративно - прикладного (декоративно-ужиткового) мистецтва. Центри українського декоративно-прикладного (декоративно-ужиткового) мистецтва
На прикладі робі ДУМ Мелітополя, країни, світу.
Гордість за митців міста, країни. Ціннісне ставлення до представників, традицій і звичаїв свого народу та інших культур.
ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВЕ МИСТЕЦТВО ТА ЙОГО ВИДИ.
Орнамент та його види. Стилізація.

Орнамент та його види. Правила створення орнаментів. Аналіз природних форм. Правила стилізування природ­них форм.
Створення орнаментів на основі стилізації природних форм
На прикладі робі ДУМ Мелітополя, країни, світу.
Гордість за митців міста, країни. Ціннісне ставлення до представників, традицій і звичаїв свого народу та інших культур.
ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВЕ МИСТЕЦТВО ТА ЙОГО ВИДИ.
Писанкарство. Символіка в писанкарстві.

Традиції писанкарства в Україні. Колірна гама та симво­ліка писанок різних регіонів України. Зміст деяких писанкових символів
На прикладі робі ДУМ Мелітополя, країни, світу.
Гордість за митців міста, країни. Ціннісне ставлення до представників, традицій і звичаїв свого народу та інших культур.
ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВЕ МИСТЕЦТВО ТА ЙОГО ВИДИ.
Символіка укра­їнського орна­менту.

Поняття «символ», «символіка». Використання однако­вих символічних зображень у різних видах декоративно - прикладного (декоративно-ужиткового) мистецтва. Зна­чення символічних зображень у вишивці України. Символіка укра­їнського орна­менту.
На прикладі робі ДУМ Мелітополя, країни, світу.
Гордість за митців міста, країни. Ціннісне ставлення до представників, традицій і звичаїв свого народу та інших культур.
ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВЕ МИСТЕЦТВО ТА ЙОГО ВИДИ.
Художні промисли України. Засоби виразності в них.

Народне мистецтво України та основні художні проми­сли. Головні засоби виразності в них. Народні промисли.
На прикладі робі ДУМ Мелітополя, країни.
Гордість за митців міста, країни. Ціннісне ставлення до представників, традицій і звичаїв свого народу.
ДЕКОРАТИВНО-УЖИТКОВЕ МИСТЕЦТВО ТА ЙОГО ВИДИ.
Петриківський розпис.

Петриківський розпис, історія його виникнення, майстри петриківського розпису. Основні мазки та елементи петриківського розпису.
На прикладі робі митців с. Петриківка.
Ціннісне ставлення до представників, традицій і звичаїв свого народу.
Мистецтво навко­ло нас. 
Актуалізація знань у галузі мистецтва взагалі та обра­зотворчого мистецтва зокрема. Взаємозв'язок мистецтв. Роль різних видів мистецтва у житті кожної людини.
Рефлексивне ставлення до власного особистого самозбагачення через національний і полікультурний розвиток.


     

Комментариев нет:

Отправить комментарий